Pages

Wednesday, August 3, 2011

self motivation facing failure..!



semua manusia yang waras akalnya pasti takut untuk hadapi kegagalan kan? ketakutan kepada kegagalan boleh dibahagikan kepada banyak jenis seperti takut nak ambil exam n takut nak ambil lesen kete macam saya.. conform x tidur malam lol (p/s: i pandai bawa kete ye just takut/nervous kat strangers ja > pegawai jpj..huhu)

so i nak bg tips kat diri i & u all semua macam mana kita nak hadapi kegagalan.. Insyaallah kegagalan yang kita hadapi akan disusuli kejayaan sekiranya kita tambah kan usaha & tawakal kepada yang Maha Esa..

1 - berfikiran positif apabila menghadapi kegagalan walaupun amat sukar untuk menerimanya! (cuba dengan keras ya berfikiran positif). At d same time jangan salah kan sesiapa atas kegagalan yang kita hadapi.. walaupun kebiasaanya i pun memang suka salahkan kan org len..




2 - jadikan kegagalan yang yang kita hadapi sebagai satu pembelajaran baru untuk kita. Cuba cari kaedah or any alternative supaya kita tak hadapi kegagalan tersebut lagi. Ingat ya setiap kegagalan yang kita hadapi akan mematangkan diri ini & jangan berasa rugi untuk hadapi kegagalan tersebut.

3 - kegagalan bukan la bererti berakhirnya hidup ini a.k.a kiamat & etc la kan, kegagalan itu sementara sifatnya. walaupun sekali, 2kali, even seratus kali pun jangan mudah give up ya.. ianya boleh diatasi sekiranya kamu benar2 mahu mengubahnya!

4 - cuba dapatkan motivasi baru atau selalu la motivasi kan diri anda. jangan lena dalam sesalan dan ayuh bangun dari kegagalan! pupuk kan keyakinan diri (selalu2 kan la baca buku buku motivasi ke or jadikan kejayaan orang lain sebagai inspirasi kita, x kira sesiapa pun)




5 - jangan takut kan kegagalan walau pun realiti nya ianya agak menakutkan.. belajar la dari kegagalan dan kejayaan akan menyusul anda!

true words of d wise, that failure is just success delayed. so, do not be too long put off ur success!

No comments:

Post a Comment